fbpx

Hoe werkt het openbaar vervoer in Moskou?

Home / Blog / Hoe werkt het openbaar vervoer in Moskou?

Een ander land betekent ander openbaar vervoer. In Moskou heb je niet alleen trams en gewone bussen, maar ook de metro, trolleybussen, marshrutki, elektrichki en treinen. In dit artikel worden deze vormen van openbaar vervoer uitgelegd.

Algemeen

Een ticket

Moskou maakt gebruik van een единый (yediniy, “verenigd”) ticket. Dat betekent dat je met één ticket met al het openbaar vervoer (met uitzondering van de marshrutki, elektrichki en treinen) kunt reizen. Een beetje zoals de Nederlandse ov-chipkaart! Een belangrijk verschil is dat je betaalt per check-in, en niet voor de afstand die je aflegt. Je checkt dus ook niet uit! Tevens zijn er maandelijkse abonnementen beschikbaar. Deze worden wel geladen op een andere kaart, namelijk een Troika. Deze kaart is steviger en kost 60 roebel, dat is ongeveer 1 euro. Je kan een abonnement voor onbeperkt reizen kopen voor een bepaalde tijd (van 1 dag tot een heel jaar!). Je kan de Troika opladen, ik adviseer dit te doen bij de balie van het metrostation en niet bij een oplaadautomaat; de Troikas willen nog wel eens vastzitten in de automaat en dan krijg je hem er niet meer uit. 🙂

Beveiliging

Je gaat, zeker bij de metro- en treinstations, veel beveiliging zien. Ook kan het, zeker als je een getinte of donkere huidskleur hebt, voorkomen dat je gevraagd wordt je tas of koffer op een band te leggen om deze te laten controleren door middel van röntgenstralen. Dit is normaal! Moskou doet heel veel aan terrorismebestrijding en je zal dus veel beveiliging en politie zien. Zij zijn er om je te beschermen en ze zullen, behalve een beetje boos kijken (maar dat doen we allemaal wel eens), niets doen. De röntgenstralen zijn veilig voor laptops en andere elektronica.

There’s an app for that!

Yandex, de Russische versie van Google, heeft apps ontwikkeld voor het openbare vervoer in Rusland. Via deze apps kun je je reis plannen, en nog beter: ze zijn beschikbaar in het Engels! Voor de metro heb je Yandex.Metro en voor de rest heb je Yandex.Transport. Deze apps werken in iedere stad van Rusland, en in het geval van Yandex.Transport zelfs over de hele wereld! De apps zijn beide gratis.

Cyrillisch

Het wordt zeer aangeraden om voor aankomst in Rusland op zijn minst het Cyrillische alfabet te leren! Zo weet je op z’n minst waar je je bevindt (niet geheel onhandig als je met iemand hebt afgesproken en bent verdwaald).

Wi-Fi

Met uitzondering van de marshrutki heeft al het openbare vervoer in Moskou gratis Wi-Fi, dat meestal nog werkt ook!

De metro

Zeker de belangrijkste vorm van openbaar vervoer in de grote steden. De metro in Moskou is snel, zonder vertraging, maximaal 5 minuten wachttijd op de volgende metro en je hebt geen last van files tijdens de spits! Toch is het als toerist of niet-Rus op het begin erg wennen. Zeker de metrokaart in Rusland kan voor veel verwarring zorgen. Met inmiddels 226 metrostations in Moskou kan het moeilijk zijn om erachter te komen waar je heen moet, en hoe je er komt. Aan de andere kant is er altijd wel een metrostation in de buurt!

De metro in Moskou

Dit is de huidige metrokaart van Moskou, zoals die te zien is op alle metrostations (klik voor een grotere versie).

Zoals je ziet is deze kaart gigantisch! Als je eenmaal weet hoe het werkt is het redelijk makkelijk.

De metrolijnen hebben allemaal hun eigen nummer en kleur. Als twee of meer bolletjes van verschillende lijnen met elkaar verbonden zijn, betekent dat dat je er kunt overstappen. Het is belangrijk dat je weet op welke lijn jouw station zich bevindt.

Reizen met de metro in Moskou

Stel dat je verblijft in een hotel vlakbij metrostation Tverskaya, en je wil naar het park bij Chistiye Prudy. De route die je dan neemt is als volgt;

Zoals je ziet stap je in bij Tverskaya. Je reist één stop en stapt uit bij Teatralnaya. Daar zoek je naar een bord met een pijl in de kleur van de lijn waar je naartoe moet (in dit geval de rode). Ook staat meestal op de grond, met Latijnse letters, aangegeven dat het de overstap naar een bepaald station betreft. Volg de pijl. Nu ben je bij Okhotny Ryad, op de rode lijn. Stap in en reis 2 stops, nu ben je bij Chistiye Prudy.

Als je Yandex.Metro hebt gedownload, vul je simpelweg het station waar je bent en het station waar je heen moet in, en de app geeft je de route. Dit kun je ook thuis in Nederland al doen!

Metro’s in Rusland worden geen metro’s genoemd, maar treinen. Russen zien de metro als metropolitan, het bedrijf achter de metro, dat metrotreinen laat rijden. Raak dus niet in de war als je поезд (poyezd, trein) ziet staan; hiermee wordt een metro bedoeld.

De Moscow Central Circle

De Московское Центральное Кольцо (Moskovskoye Tsentralnoye Koltso, Moskouse Centrale Cirkel) oftewel МЦК (MCC) is de buitenste, wit met rode cirkel op de kaart. Deze lijn is nieuw en bovengronds. Om van een ondergronds metrostation naar de MCC te komen moet je soms een stukje lopen. Houd hier dus rekening mee als je tijd beperkt is! Je metrokaartje is wel geldig voor deze lijn, en als je een metrokaartje met een beperkt aantal ritten hebt zal er geen nieuwe rit afgaan wanneer je van een ondergronds station naar de bovengrondse MCC of andersom overstapt.

Deze metro’s zijn luxer en comfortabeler dan de normale metro in Moskou. Ook hebben ze een toilet.

Inchecken bij de metro in Moskou

Inchecken is niet heel moeilijk; je houdt je kaartje voor de lezer en het poortje gaat open. Wanneer je het station verlaat kun je gewoon door het poortje lopen; de deurtjes gaan vanzelf open.

Bussen, trams, trolleybussen

Spreken eigenlijk voor zich. In de bus en trolleybus (het verschil zit hem in het feit dat de trolleybus vast zit aan elektrische draden boven de weg en de normale bus “los” rijdt) check je in door bij de eerste deuren in te stappen, je kaartje voor de lezer te houden en vervolgens door het deurtje te lopen.

In de tram is dit soms het geval, maar soms kun je ook via alle deuren naar binnen. Je vindt bij iedere ingang een lezer die erg lijkt op de incheckpaaltjes die je in de bus in Nederland ziet. Check altijd in! Er wordt vaak gecontroleerd in deze trams en ondanks dat de boete slechts 1000 roebel (15 euro) is, zal het erg moeilijk worden om dit uit te zoeken met de controleur, aangezien deze vrijwel nooit Engels spreekt.

Check niet uit! Dat hoeft niet in Rusland. Je kan gewoon uitstappen.

Marshrutki

Een marshrutka is een klein busje voor 15 tot 20 passagiers, meestal door zelfstandigen bestuurd. Het idee is om overvolle officiële bussen tegen te gaan en daarom kleinere extra busjes te laten rijden. Marshrutki zijn veilig, ze vallen alleen niet onder het officiële openbaar vervoer, waardoor je yediniy ticket of Troika niet geldt. Betalen doe je door de bestuurder geld te geven, contant en het liefst gepast. De prijs is meestal 50 roebel (80 cent). Het is ook normaal om eerst te gaan zitten en vervolgens geld door te geven aan andere passagiers, zodat het geld bij de bestuurder terechtkomt. Als je dus ineens een handvol muntjes doorgegeven krijgt, moet je dit dus doorgeven!

Een marshrutka heeft niet echt haltes. Of een stopknop. Uitstappen doe je door luid en duidelijk te verklaren dat je uit wilt stappen. Dat houdt dus ook in dat andere mensen dat luid en duidelijk zeggen. Je maakt duidelijk dat je eruit wilt door “на следующую, пожалуйста” (na sleduyushchuyu, pozhalsta, bij de volgende [stop], alstublieft)
te zeggen, een stop vóór de jouwe. Wat dat betreft is het niet al te handig als je de omgeving niet kent.

Elektrichki en treinen

Elektrichki en treinen zijn een beetje hetzelfde, met als enige verschil de afstand; treinen zijn voor lange afstanden. De Nederlandse treinen zouden Russen juist elektrichki noemen. Moskou kent verschillende steden om zich heen, Podmoskov’ye (“onder Moskou”) genoemd, waar je heengaat met de elektrichki. Ga je van Moskou naar Sint Petersburg? Dan pak je de trein.

Ook voor de elektrichki en treinen heb je een apart ticket nodig. Voor treinen geldt weer iets anders; daarvoor moet je vaak van tevoren al een ticket en plek boeken. Je krijgt een stoel toegewezen en alles staat op naam; ook je paspoort is dus nodig. Met de trein reizen door Rusland is weer een heel apart verhaal, dus daarvoor verwijs ik je door naar dit artikel over treinreizen door Rusland.